calendrier

 
lundi
09 juin 19 h COMPLET  
dimanche
29 juin 16 h COMPLET  
juillet production  
dimanche
10 août 16 h COMPLET  
septembre production  
octobre tournage avec Nancy Jack Todd et John Todd  
novembre et décembre production  
  30, 31 janvier 2009   "deep north"
transmediale 09
berlin, allemagne
 
  19, 20, 21 février 2009   Temps d'Images
Usine C
Montréal
 

Comment s'y rendre

SEE DOCUMENTATION

 

Pour les personnes atteintes d'allergies,
veuillez bien noter que deux chats habitent cette maison.





xx



light, sweet, cold, dark, crude

LSCDC
2006-

Cycle of audiovisual microevents, Spring-Fall 2008

Each microevent is distinct and of varying duration, presented at irregular intervals, approx. 1-2 times per month.
Annoucements will be made a few days in advance by email.
Free admission. Limited number of places (15). Reservations required. reservation[at]aelab.com


Process-oriented and informal in nature, the research and production of this work with immersive sound, moving image, drawing and light
is informed by the realities of gray water in various states of composition, decomposition and recomposition. The source material originates in
the natural « Eco Machines » system, pioneered by biologist and ecologist Dr. John Todd situated situated at the rest area of Sharon, Vermont
and the Station d'épuration des eaux usées, an industrial system for the city of Montreal.

The project also finds its inspiration in the concept of the transduction as defined by French philosopher Gilbert Simondon (1928-1989),
by which nature, information and technology are inextricably linked. The series will be performed in an intimate setting,
reflecting the greek root of the word ecology, oikos, which means « house ».


De nature informelle et privilégiant une approche processuelle, l’essence de la série inclut le son immersif, l'image en mouvement, le dessin et la lumière,
et repose sur les réalités de composition, de décomposition et de recomposition des eaux usées. La matière visuelle et sonore provient des
« EcoMachines », un système naturel perfectionné par le biologiste John Todd situé à l'aire de repos à Sharon au Vermont
et la méthode industrielle de la Station d'épuration des eaux usées desservant la ville de Montréal.

Le concept de transduction guide également l’ensemble du processus de réalisation, la théorie du philosophe français des sciences
Gilbert Simondon (1928-1989) sur la relation coévolutive entre nature, information et technologie. 
La série se déroule dans une situation intimiste, soulignant ainsi la racine grecque du mot écologie, eikos, qui signifie « maison ».




Bio
After three years of national and international presentations (Berlin, Karlsruhe, Madrid, Rotterdam, Budapest, Paris, Beijing, Toronto,
Winnipeg, Los Angeles, Sao Paulo, Riga), AElab is very happy to show this new work in their hometown of Montréal.

Stéphane Claude is a musician, mastering sound engineer and audio coordinator at Oboro.
Gisèle Trudel is a media artist and professor at l'École des arts visuels et médiatiques de l'UQAM.


Thank you

Documentary segment, interviews with Nancy Jack Todd and John Todd
Jacques Perron _interview camera (video, photo)
Stéphane Claude_interview sound
Gisèle Trudel _interview, editing
Catherine Béliveau _English transcription
Jacques Perron _French translation

With the collaboration of

Text excerpts _Gilbert Simondon

Production
Catherine Béliveau _
aadditional camera, EcoMachines, Sharon, Vermont and production assistance
Sophie Bellissent _production and research assistance

Roberto Di Giacomantonio _zafuton design and production
Nate Fredericks _
bench flow data, Sharon, Vermont
Marc Lavallée _PureData DMX Varichrome LED programming
Florian Grond _MAX-MSP algorithmic ambisonic panner programming
Pier Lefebvre _projection apparatus

Jacques Perron _
additional camera and documentation, Station d'épuration des eaux usées, Montréal
Jean-Marc Ratté, Sophie Voyer _Station d'épuration des eaux usées, Montréal

Shot on location at
EcoMachines, Sharon, Vermont; Joshua Tree National Park, California; Station d'épuration des eaux usées, Montréal;
Grand Canyon and Glen Canyon, Arizona.

Presentation
Jacques Perron _documentation
Sophie Bellissent, Nadia Seboussi _assistance


Produced with the financial assistance of the Canada Council for the Arts, Media Arts
and PAFARC-UQÀM (Programme d’aide financière à la recherche et à la création de l’Université du Québec à Montréal).

We acknowledge various equipment and software support from Hexagram (Institute for Research/Creation in Media Arts and Technologies)
and Sennheiser Canada.



Eco Machines installation, Vietnam Veterans War Memorial, Sharon, Vermont. On location documentation. Photo: AElab